اخبار

معرفی کامل کابل شبکه CAT6

معرفی کامل کابل شبکه CAT6

بررسی کابل شبکه CAT6

کابل شبکه Category6 که معمولاً  CAT6 نامیده می‌شود، یک کابل زوجی به‌هم تابیده استاندارد برای اترنت و سایر لایه‌های فیزیکی شبکه است که با استانداردهای گذشته CAT5/5e و CAT3 سازگار است.

ویژگی‌های Crosstalk و نویز سیستم برای کابل شبکه لگراند CAT6 در مقایسه با کابل شبکه CAT5 و CAT5e، بسیار دقیق‌تر هستند. علاوه بر این، استاندارد کابل CAT6 عملکردی تا 250 مگاهرتز را در مقایسه با 100 مگاهرتز برای استاندارد CAT 5 و CAT5e ارائه می‌دهد.

کابل Cat 6 وقتی برای شبکه 10gbase-t استفاده می‌گردد، حداکثر طول 55 متر را پشتیبانی می‌کند. در حالی که، کابل شبکه CAT6a (یا  افزایش یافته) تا 500 مگاهرتز را پشتیبانی کرده و مشخصات هم‌شنوی بیگانه را بهبود داده است که این امر باعث می‌شود تکنولوژی شبکه 10gbase-t مانند انواع پیشین اترنت برای حداکثر مسافت 100 متر عمل کند.

 

توصیف کابل شبکه CAT6

کابل شبکه CAT6 را می‌توان توسط مشخصات چاپ شده در کنار غلاف کابل شناسایی کرد. انواع کابل، اتصال و توپولوژی کابل‌کشی توسط استاندارد TIA/EIA-568 تعریف شده است.
پچ کوردهای  CAT6معمولاً در کانکتورهای ماژولار 8p8c ترمینال می‌شوند. کانکتورها از پین‌های T568A یا T568B استفاده می‌کنند که عملکرد آنها مشابه است و هر دو انتهای کابل را به‌طور یکسان خاتمه می‌دهند.
اگر کانکتورها، جک‌ها و پچکوردها مربوط به CAT6 کابل های شبکه CAT6 در سیم‌کشی CAT6 استفاده نشوند، عملکرد کلی تضعیف گردیده و ممکن است مشخصات عملکرد CAT6 را برآورده نکند.

استاندارد ANSI/TIA-568-C.1 مربوط به کابل شبکه CAT6A بوده و در سال 2009 توسط «انجمن صنایع مخابرات» (TIA)برای استانداردهای عملکرد ارتقا یافته مربوط به سیستم‌های کابل زوجی به‌هم تابیده تعریف شد.
عملکرد کابل های شبکه CAT6A برای فرکانس‌هایی تا 500 مگاهرتز، دو برابر مقدار مربوط به کابل های شبکه CAT6، تعریف می‌گردد. به‌علاوه کابل های شبکه CAT6A در مقایسه با CAT6 دارای قدرت شناسایی Crosstalk بهتری بوده که در فرکانس‌های بالا، نویز بیگانه را به خوبی پیدا می‌کند.
استاندارد جهانی کابل‌کشی ISO/IEC 11801با افزودن اصلاحیه 2 گسترش یافته است. این اصلاحیه مشخصات جدیدی را برای اجزای کابل های شبکه CAT6A و لینک‌های دائمی کلاس EA تعریف می‌کند. این مشخصات جهانی جدید CAT6A/Class EA نیازمند نسل جدیدی از سخت‌افزارهای اتصال هستند که نسبت به محصولات موجود که مبتنی بر استاندارد TIA آمریکا عملکرد بسیار بهتری دارند.
مهم‌ترین نکته، تفاوت عملکرد بین مشخصات اجزای ISO/IEC و EIA/TIA برای پارامتر انتقال NEXT است. در فرکانس 500 مگاهرتز، یک کانکتور CAT6 متناسب با استاندارد ISO/IEC به اندازه 3 دسی‌بل بهتر از کانکتور CAT6A مطابق با مشخصات EIA/TIA عمل می‌کند. 3 دسی‌بل برابر است با کاهش 50% در توان سیگنال نویز NEXT است.
بنابراین عدم درکی به دلیل قراردادهای نام‌گذاری مختلف نمایان می‌شود و محک عملکرد، توسط استانداردهای ISO/IEC بین‌المللی و TIA/EIA آمریکایی انجام می‌شود که به نوبه خود از استاندارد اروپایی منطقه‌ای EN 50173-1 متفاوت هستند. در مجموع، استاندارد ISO برای CAT6A در بالاترین رتبه قرار داشته و به دنبال آن استاندارد اروپایی و سپس استاندارد آمریکایی قرار دارد.

حداکثر طول کابل های شبکه CAT6​

حداکثر طول مجاز کابلهای شبکه CAT6 در هنگام استفاده برای شبکه‌های 10/100/1000BASE-T، صدمتر است که شامل 90متر کابل‌کشی افقی بین پچپنل و جک )کیستون(، به اضافه 5متر پچکورد استاندارد بین هر جک و دستگاه متصل به آن است. برای شبکه 10GBASE-T یک کابل های شبکه CAT6 بدون لایه محافظ نباید از 55متر فراتر رود و یک کابل CAT6A نباید از 100 متر تجاوز کند.

موارد احتیاط هنگام نصب کابل شبکه

دو کابل شبکه CAT6 و CAT6A می‌بایست به‌درستی نصب شده و خاتمه یابند تا به مشخصات مورد نیاز دست یابند. کابل نباید به شدت تابیده و خم گردد (شعاع خم شدن باید بیش از چهار برابر قطر بیرونی کابل باشد). زوج سیم‌ها نباید از حالت در هم تابیده شده خارج گردند و غلاف بیرونی نباید بیش از 5/0 اینچ تخلیه گردد.
در کابل های شبکه با شیلد و فویل، شیلد و فویل برای بهبود عملکرد کابل CAT6 در محیط‌های «تداخل الکترومغناطیسی» (EMI) بالا ضروری است. این محافظت، اثر مخرب EMI به روی داده‌های کابل را کاهش می‌دهد. محافظت با استفاده از سیم تخلیه‌ای که در کابل و در کنار زوج به‌هم تابیده وجود دارد، معمولاً از انتهای یک کابل تا دیگری حفظ می‌گردد. اتصال الکتریکی شیلد (لایه محافظ) به شاسی در هر انتها، از طریق جک ساخته شده است. نیاز به اتصال به زمین در هر دو انتهای کابل، تشکیل حلقه زمین را در صورتی که یکی از شاسی‌های شبکه در پتانسیل الکتریکی لحظه‌ای متفاوتی نسبت به جفت خود باشد، ممکن می‌سازد. این وضعیت نامطلوب ممکن است باعث شود جریانی بین شاسی‌ها در شیلد کابل شبکه جاری شود و این جریان‌ها ممکن است متعاقباً نویز مخربی را در سیگنال حمل شده توسط کابل القا کنند.

کابل شبکه CAT6e

بلافاصله پس از تصویب CAT6، تعدادی از تولیدکنندگان شروع به ارائه کابل با برچسب «Category 6e» کردند. قصد آنها پیشنهاد ارتقائی برای استاندارد CAT6 بود، به احتمال زیاد آن را بعد از CAT5e نام‌گذاری کردند که ارتقائی استاندارد برای کابل CAT5 بود. به‌ هر حال، هیچ استاندارد Category 6e قانونی وجود ندارد و  کابل شبکه CAT6e استاندارد شناخته شده‌ای توسط انجمن صنعت ارتباطات نیست. استاندارد Category 7 یک استاندارد ISO است اما TIA نیست. استاندارد CAT7 در حال حاضر به‌عنوان راه‌حلی در کابل شیلددار (با لایه محافظ) به همراه کانکتورهای غیرسنتی است که با نمونه‌های پیشین CAT3 تا CAT6A سازگار نیست. استاندارد CAT8 پیشنهاد بعدی کابل‌کشی UTP است که با نمونه های قبلی نیز سازگار است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *